FAQ frågor och svar om förmånscykel

Nedan hittar du några av de vanligaste frågorna och svaren om förmånscyklar

Skulle din fråga inte finnas med kan du alltid kontakta oss HÄR.

Hur levereras cykeln?

Du kan välja att hämta cykeln kostnadsfritt i butik eller få den hemlevererad mot en fraktavgift. Cykeln levereras monterad och klar, redo för er första tur tillsammans!

Vilka cyklar kan jag välja mellan?

Active Benefits samarbetar med Sveriges bästa cykelbutiker och erbjuder ett brett sortiment av cyklar, för att du ska hitta den cykeln som passar din livsstil bäst. Du hittar de flesta stora märkena av landsvägscyklar, lådcyklar, elcyklar, hybrider, mountainbikes – vi har något för alla! Se våra samarbetsbutiker här.

Hur fungerar service av cykeln?

I ditt leasingavtal ingår en årlig servicekontroll av din cykel. Servicen utförs hos någon av Active Benefits partners. Se våra samarbetsbutiker här.

Hur administreras förmånen?

Att administrera personalförmånen är enkelt och vi på Active Benefits hjälper er som arbetsgivare hela vägen. Ni registrerar det i ert lönesystem vid beställningstillfället. Därefter dras beloppet automatiskt från de anställdas bruttolön varje månad.

Hur görs beställningen?

Du beställer din nya förmånscykel i någon av våra samarbetsbutiker som du får access till via din arbetsgivare. Inne i butiken får du hjälp av experter att välja rätt cykel och tillbehör för just dina behov, samt att räkna ut vad ditt bruttolöneavdrag blir varje månad och hur mycket du sparar.

Vad kostar det att leasa förmånscykel?

Leasingen baseras på cykelns aktuella pris. Som förmånstagare sparar du i de flesta fall minst 20% jämfört med att köpa cykeln kontant. Kostnaden beror främst på vilken cykel du väljer, men också vilken marginalskatt du har samt vilket avtal din arbetsgivare har med Active Benefits.

Din arbetsgivare kan dessutom välja att subventionera en del av kostnaden för att erbjuda en extra generös förmån. Du kan uppskatta kostnaden och besparingen nedan genom att använda vår räknesnurra. Innan beställning får du alltid en exakt kostnad för den cykel och de tillbehör du har valt i butiken.

Vad händer när avtalstiden löper ut?

Då kan du välja att köpa ut din cykel till ett marknadsvärde motsvarande cirka 20% av det ursprungliga nypriset på cykel och monterade tillbehör som skärmar, belysning lås mm. Du kan även välja att förnya ditt avtal på 36 månader genom att välja en ny modell eller att lämna tillbaka cykeln helt.

Vad händer om cykeln blir stulen eller går sönder?

Du ansvarar själv för att cykeln är försäkrad genom exempelvis din privata hemförsäkring – var noga med att hemförsäkringen täcker värdet på just din cykel. Se till att nyttja den inkluderade servicekontrollen i ditt avtal för att ta hand om din cykel på bästa sätt. Den sker hos någon av Active Benefits utvalda och godkända reparatörer.

Vad händer vid sjukskrivning eller tjänstledighet?

Ditt abonnemang påverkas inte av ovanstående. Skulle du ta tjänstledigt i samband med att ditt avtal löper ut kan du välja att köpa ut cykeln till 20% av marknadspriset eller att helt enkelt lämna tillbaka den.

Vad händer vid eventuell uppsägning?

Då kan du antingen lösa ut cykeln i förtid alternativt komma överens med någon medarbetare eller din nya arbetsgivare att ta över leasingavtalet.

Blir man förmånsbeskattad för en förmånscykel?

Nej, inte om du köper en cykel som kostar mindre än cirka 20 000 kr, vilket motsvarar ett förmånsvärde på upp till 3000 kr per år. Läs mer på Skatteverkets hemsida.

Kontakt

Telefon: 010 551 68 90
E-post: hej@activebenefits.se

Hitta oss

Torkel Knutssonsgatan 24

118 49 Stockholm

© Active Benefits

Powered by SiteSmart  |  Logga in