Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.Vad är kakor?

Cyklingens utveckling i Sverige

Det senaste bokslutet från Nationella cykelrådet visar både framsteg och utmaningar inom cykling.

Viktiga insikter från 2023 års cykelbokslut

Idag presenterar Nationella cykelrådet det Nationella cykelbokslutet för 2023, där utvecklingen av ökad och säker cykling i Sverige följs upp. Rapporten släpps vartannat år, och en nyhet för i år är att cykelrådet utökat uppföljningen med fler mätpunkter. Dessutom redovisas nu all data som ligger till grund för rapporten öppet i cykelbokslutet. Enligt Cykelfrämjandet gick utvecklingen av cykelresor åt fel håll under förra året.

De nationella investeringarna i cykelinfrastruktur ökade endast marginellt och utgör fortfarande cirka 1 % av den totala infrastrukturbudgeten. Däremot ser man en positiv trend i ökat antal förmånscyklar, som lyfts fram som ett viktigt verktyg för att främja cykling. Cykelfrämjandet efterlyser dock en översyn av skattereglerna för att göra systemet mer attraktivt.

När nästa infrastrukturplan presenteras måste regeringen ta krafttag. För att klara omställningen, förbättra folkhälsan och skapa mer attraktiva livsmiljöer i Sverige är ökad cykling en nödvändighet, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet.

Det fullständiga cykelbokslutet finns att läsa på Trafikverkets hemsida.

Om Nationella cykelrådet

Nationella cykelrådet är ett samverkansforum för att främja säker och ökad cykling. Trafikverket leder rådet, och bland medlemsorganisationerna finns Cykelfrämjandet, Boverket, Folkhälsomyndigheten, Naturvårdsverket, Svensk cykling, Svenska cykelstäder, Sveriges kommuner och regioner (SKR), samt flera kommuner och regioner, inklusive Umeå och Göteborg.

Kontakt

Telefon: 010 551 68 90
E-post: hej@activebenefits.se

Hitta oss

Torkel Knutssonsgatan 24

118 49 Stockholm

© Active Benefits

Powered by SiteSmart  |  Logga in