Publicerad 13 sep 2024
Idag presenterar Nationella cykelrådet det Nationella cykelbokslutet för 2023, där utvecklingen av ökad och säker cykling i Sverige följs upp. Rapporten släpps vartannat år, och en nyhet för i år är att cykelrådet utökat uppföljningen med fler mätpunkter. Dessutom redovisas nu all data som ligger till grund för rapporten öppet i cykelbokslutet. Enligt Cykelfrämjandet gick utvecklingen av cykelresor åt fel håll under förra året.
De nationella investeringarna i cykelinfrastruktur ökade endast marginellt och utgör fortfarande cirka 1 % av den totala infrastrukturbudgeten. Däremot ser man en positiv trend i ökat antal förmånscyklar, som lyfts fram som ett viktigt verktyg för att främja cykling. Cykelfrämjandet efterlyser dock en översyn av skattereglerna för att göra systemet mer attraktivt.
– När nästa infrastrukturplan presenteras måste regeringen ta krafttag. För att klara omställningen, förbättra folkhälsan och skapa mer attraktiva livsmiljöer i Sverige är ökad cykling en nödvändighet, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet.
Det fullständiga cykelbokslutet finns att läsa på Trafikverkets hemsida.
Om Nationella cykelrådet
Nationella cykelrådet är ett samverkansforum för att främja säker och ökad cykling. Trafikverket leder rådet, och bland medlemsorganisationerna finns Cykelfrämjandet, Boverket, Folkhälsomyndigheten, Naturvårdsverket, Svensk cykling, Svenska cykelstäder, Sveriges kommuner och regioner (SKR), samt flera kommuner och regioner, inklusive Umeå och Göteborg.
Allt du behöver veta kring belysning och reflexer för att synas i höstmörkret.
Vet du om att du som företag kan erbjuda cykelförmån till dina anställda?
Både miljön och kroppen kommer tacka dig om du införskaffar en förmånscykel.
Vi förklarar de stora skillnaderna mellan tjänstecykel och förmånscykel.
Torkel Knutssonsgatan 24
118 49 Stockholm
Kundtjänst
FAQ / frågor och svar
Om Active Benefits
Underuthyrningsavtal - förmånscyklar
Powered by SiteSmart | Logga in